Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna ze względu na pozytywny wpływ na zdrowie. Wegetarianie optymistycznie podchodzą do bezmięsnych posiłków. Odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska ma korzystny wpływ na zdrowie. Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, raka, otyłości i cukrzycy. Osoby wybierające ten typ diety kierują się aspektami zdrowotnymi oraz ekologią. Jednak czy zawsze dieta pozbawiona mięsa jest zdrowa?

 

Wegetarianizm – na czym polega?

 

Wegetarianizm to celowe i świadome zrezygnowanie z mięsa w diecie. Dotyczy to wszystkich zwierząt żyjących na świecie, jednak dopuszcza się spożywanie produktów odzwierzęcych, a więc jaj, miodu i nabiału. Istnieje jednak kilka odmian wegetarianizmu:

 

Weganizm – to restrykcyjna dieta, która polega na rezygnacji ze wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Dieta ta wiąże się także ze stylem życia, w którym nie korzysta się z kosmetyków, ubrań i innych przedmiotów, w których znajduje się element pochodzenia zwierzęcego.

Lactowegetarianizm – ta dieta dopuszcza spożywanie nabiału, lecz bez mięsa, ryb, owoców morza i jaj.

Owowegetarianizm – oprócz spożywania produktów roślinnych, możliwe jest włączenie do diety jaj.

Witarianizm – spożywane są tylko świeże produkty roślinne.

Frutarianizm – to skrajna forma weganizmu, w której je się wyłącznie owoce.

 

Wielu wegetarian dopuszcza jednak w swojej diecie jedzenie ryb.

 

Zalety wegetarianizmu

 

Dieta ta ma wiele korzyści! Polecają ją nie tylko jej entuzjaści, ale również specjaliści medycyny. Wiąże się także z dostarczaniem do organizmu błonnika, witamin i innych składników odżywczych. Dobrze skomponowana i pełnowartościowa dieta zapobiega wielu chorobom, a w tym również otyłości.

 

Menu diety wegetariańskiej to nieprzetworzone produkty roślinne, a także zwiększona ilość potasu, magnezu, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dieta urozmaicona w dużą ilość świeżych owoców i warzyw, orzechów, produktów zbożowych, które są uzupełnione nabiałem i jajkami, pozwala utrzymać dobry stan zdrowia, a nawet opóźnia procesy starzenia.

 

Odchudzanie w wersji wege pozwala unikać pułapek żywieniowych. Warto jednak wiedzieć, że nasz organizm potrzebuje odpowiedniej ilości białka, zatem posiłki powinny być wartościowe. Warto postawić więc na dietę pudełkową z opcją wegetariańską.

 

Dieta pudełkowa wege

 

Przechodząc na wegetarianizm to dobry sposób, aby zapoznać się z tym typem diety. Wszystkie substancje odżywcze zawarte są w posiłkach pudełkowych. To także duża różnorodność, która pozwala sprawdzić czy dania bezmięsne są odpowiednie dla nas. Warto na początek zamówić dzień próbny i przekonać się, że dieta pudełkowa, jaką oferuje FoodieBox z Bydgoszczy to doskonałe rozwiązanie! Nie musisz martwić się o godziny spędzone w kuchni, wymyślanie nowych dań, a także to, czy zjadasz pełnowartościowe posiłki. Dieta pudełkowa z opcją wegetariańską to sposób na zdrowe odżywanie, a także odchudzanie!

 

 

Czy dieta wegetariańska ma minusy?

 

W pełni wartościowa dieta i dobrze zbilansowana będzie całkowicie zdrowa i bezpieczna. Nie można stać się wegetarianinem z dnia na dzień. Warto na początku ograniczać mięso, a także starannie dobierać posiłki. Dietę należy dokładnie planować, aby dostarczać wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jeśli się do tego nie zastosujemy, wówczas dieta wegetariańska może być przyczyną niedoborów i prowadzić do poważnych chorób. Źle dobrana dieta może powodować zbyt niską podaż energii, niedobór witamin, małą dostępność naturalnych składników mineralnych i niską wartość biologiczną białka.

 

Przyczyny zdrowotne i ideowe przejścia na wegetarianizm

 

Na ten rodzaj diety decyduje się wiele osób z różnych względów. Są to zazwyczaj osoby, które chcą zmienić coś w swoim żywieniu, ale nie tylko.

 

Etyka. Rezygnujemy z jedzenia mięsa, w trosce o zwierzęta. Nie akceptujemy ich cierpienia, które przeżywają w uboju lub połowie.

Religia. Dotyczy to dążenia do panowania ducha nad ciałem, ofiarności i wyrzekania się przyjemności. Do pokarmów mięsnych łatwo się przyzwyczaić, są smaczne i łatwo z nich przyrządzić dania.

Ekonomia. Wegetarianizm jest o wiele tańszy! Pozwala wyżywić większą liczbę osób.

Zdrowie. Ograniczenie tłuszczów nasyconych, cholesterolu jest możliwe dzięki diecie wegetariańskiej. Jest ona ponadto bogata w błonnik.